Terug naar het overzicht

Vertom Tanker Chartering – een vreemde eend in de bijt

26 november 2020

“Toen ik nog een jonge jongen was, begon mijn passie voor scheepvaart. Hoe en wanneer precies, dat weet ik niet meer. Ik zal misschien een goed jongensboek over de avonturen op zee gelezen hebben. Hoe dan ook, vanaf toen wilde ik de scheepvaart al in. Dat ik nu bij Vertom werk, past dus precies in mijn straatje.” Het zijn de woorden van Henk Mooij, Commercial Manager bij Vertom.  

“Hoewel het werk precies in mijn straatje past, past de afdeling waar ik werk, Tanker Bevrachting, eigenlijk niet helemaal in het straatje van Vertom. We zijn een beetje de vreemde eend in de bijt. Vertom is natuurlijk alom bekend als specialist in droge vrachten, terwijl wij in natte ladingen doen. En waar Vertom veel eigen schepen voor droge vracht heeft, bemiddelen wij juist in tankerschepen van andere rederijen. Maar daar houden de verschillen dan ook wel op. We zijn een volwaardige afdeling van het bedrijf en een welkome aanvulling op de andere activiteiten binnen het bedrijf. We werken ook veel samen met de andere afdelingen. Zo komt het bijvoorbeeld vaak voor dat één klant zowel droge als natte vrachten heeft. Die pakken we dan als afdelingen gezamenlijk op.”

Proactief

“Als makelaar zijn wij de tussenpersoon tussen de scheepseigenaren, producenten en handelaren van bedrijven zoals Shell en BP maar ook vele andere kleinere bedrijven. Het is onze taak om hun opdrachten te krijgen en te matchen. Dat gaat niet vanzelf. Je moet als makelaar proactief aan de slag om in contact te komen en te blijven met alle handelaren. De opdrachten komen namelijk niet zomaar aanwaaien.”

Gunfactor

“Zelf vind ik het belangrijk dat ik de handelaren niet continue bel voor een praatje over koetjes en kalfjes. Ik wil ze ook wat te bieden hebben. En dat heb ik vaak ook. Als makelaar vang ik een hoop zaken op over bepaalde ontwikkelingen in de markt. Kennis waar onze klanten weer hun voordeel mee kunnen doen. Andersom hoop ik dan dat ze het mij gunnen om een schip voor hun lading te mogen regelen. Hoewel de concurrentie in onze branche best heftig is, speelt gunfactor nog een belangrijke rol. In de 40 jaar dat ik in de scheepstankerbranche werkzaam ben, kan ik gebruik maken van een sterk en solide netwerk met mooie relaties.”

Goede deal

“Uiteindelijk valt en staat alles natuurlijk met een goede deal waar beide partijen tevreden mee zijn. Om die tot stand te laten komen is het de kunst om van een ‘nee’ een ‘misschien’ te maken en zo uiteindelijk tot elkaar te komen. Het mooiste zijn de deals voor langdurige contracten en de deals waar je als makelaar echt een toegevoegde waarde hebt kunnen leveren door bepaalde ontwikkelingen in de markt op te merken en hiermee een nog aantrekkelijkere deal te regelen.”

Winnen

“Stiekem haal ik ook extra voldoening uit de opdrachten waarbij ik win van een concurrent makelaar. Daar kan ik dan echt even van genieten. Dat duurt dan vijf minuten en dan ga ik weer door. Maar als ik verlies, duurt de verzuring wat langer. Helaas, dat is de keerzijde maar houd je scherp. Die gedrevenheid zie ik trouwens bij heel mijn team. Het zorgt voor een leuke, gezonde werksfeer.”