Terug naar het overzicht

Dag van de zeevarenden: Roderick Kamphuizen

25 juni 2022

“De vrijheid van het varen, met daarbij de uitdagingen die het met zich meebrengt,” dat vindt Roderick Kamphuizen (39 jaar), Master aan boord van de schepen MV Bothnia, Beautranga en Beaumonde, het mooiste aan varen. “Met een klein clubje mensen ladingen goed en veilig van A naar B brengen, waar ook ter wereld, door ieder weertype. Maar als het even kan, dan toch het liefst met schone lading en een vlakke zee.”

Roderick is in december 2016 bij Vertom begonnen, nadat hij van 2 van zijn oud-collega’s positieve verhalen had gehoord (hiervoor was hij werkzaam bij Feederlines en Rolldock.) En wat betreft Roderick was er niks gelogen aan de verhalen. “Er hangt een informele sfeer die zorgt voor een fijne samenwerking tussen kantoor en de bemanning aan boord. En er wordt voor ons gezorgd. Als we spullen of hulp nodig hebben, wordt dat gegeven. Dat maakt ons werk een stuk makkelijker. En de groei die Vertom doormaakt zorgt ook voor zekerheid, met een boeiende toekomstvisie.”

Aan bijzondere ervaringen aan boord geen gebrek: de mooiste ervaringen? “Midden in de migratie route van bultrugwalvissen varen bij West-Australië. Ze sprongen links en rechts uit het water. Ook hebben we wel eens een militair onthaal gehad in Vietnam, waar alle hoge generaals met ons als gigantisch grote Europeanen op de foto wilden. We hebben ook wel eens een zeilboot geholpen die midden op de Middellandse Zee tijdens slecht weer in nood kwam.
“Het allermooiste blijft natuurlijk mijn gezin thuis, daar kan geen schip aan tippen. Als mensen vragen of ik het moeilijk vind zo lang bij ze weg te zijn, draai ik dat altijd om. Ik heb juist heel veel maanden vakantie per jaar. Die langere periode thuis bij mijn vrouw en drie zoons vind je niet snel bij andere beroepen.”

“Toch brengt varen ook wel de nodige uitdagingen met zich mee”, vertelt Roderick. “Met vier verschillende nationaliteiten samenwerken in een kleine hechte omgeving blijft uitdagend. Maar dit vormt nagenoeg nooit een probleem. Al zijn er ook wel heel veel veranderingen doorgevoerd in de afgelopen jaren. Op veiligheidsgebied wordt er gelukkig veel verbeterd en aangepast, om gevaarlijke situaties te voorkomen. Aan de andere kant zijn havens vaker afgesloten voor bemanning en steden zijn verder verwijderd van havens. Ook ’s nachts doorwerken en de vele papieren rondom het varen is niet altijd even fijn, zeker niet bij slecht weer. Al heb je dit bij elk bedrijf. Bij Vertom zie ik wel dat ze ten alle tijde zullen helpen waar mogelijk, dat heb je zeker niet overal.”

We zijn doorlopend op zoek naar zeevarenden voor aan boord van onze schepen. Klik hier voor de vacature.